Hogyan nyírd ki a kreatív emberedet?

Kreatívok dolgoznak Nálad? Ki akarod csinálni őket? Ez a legjobb cikk, amit ma elolvashatsz ezzel kapcsolatban. Ha nem akarod őket bántani, akkor is lapozd át, lesz pár jó tippünk.

A kívülállók számára a kreatív szakma egy nagyon furcsa, érthetelen és sokszor haszontalannak hitt terület. A benne dolgozókat minimum lelki sérült mimózáknak, a fellegekben járó nárcisztikus bolondoknak, vagy felfoghatatlan gondolatmenetű UFO-knak gondolják. Talán ez is az oka annak, hogy nem tudják, vagy nem is akarják a helyükön kezelni őket. A mai cikkünkben azoknak a CEO-knak adunk tanácsot, akik szeretnék végképp eltörölni az ilyen beosztottjaikat és arra gyúrnak, hogy elöntse a munkahelyüket és a marketing osztályukat a sivárság.

Kényszeríts rá minél több adminisztrációt

A kreatívok egyik legnagyobb ellensége az adminisztráció. Ennek egyszerű oka van: az agyuk a fantáziára, a megfoghatatlan és szabályok közé beszoríthatatlan gondolatokra és gondolatmenetekre van kalibrálva. Minél több, keretekbe foglalt dolgot kell csinálniuk, annál inkább úgy érzik magukat, mint a labirintusba zárt egér, ami ahelyett, hogy a kis életét élné, megpróbálja megtalálni a kiutat. Minél több az adminisztráció, annál nagyobb és átláthatatlannabb a labirintus, amiben végül a kreatív egerünk egyszerűen elvész. Na jó, nem vész el, csak a munkateljesítménye és a munkamorálja látványosan csökken egészen addig, amíg a produktivitása már saját maga számára sem lesz elfogadható és kielégítő. Bár az adminisztrációs kategóriában számos feladattípus van, a kegyelemdöfést a time trackinggel lehet bevinni a kreatívoknak, ami nem csak idő, de lekiismereti válságba is taszítja őket, hiszen egy szlogen leírása 1 perc, de a kitalálása (ami értelemszerűen kézzel és produktummal nem fogható meg) lehet, hogy 2-3 óra, amit nehéz beírni a time sheet-be.


Pro tipp: A munkáját ne a time tracking alapján mérd, hanem a leadott anyagai gyorsasága és minősége alapján, illetve inkább arra figyelj, hogy betartja-e a reális határidőket. További figyelemre méltó szempont, hogy a lelkiismeretes kreatívok bármennyi munkát képesek befogadni és ezzel túlvállalni magukat, ezért mindig vallasd ki őket arról – akár a legdurvább eszközökkel is – az új munka brief-elése előtt, hogy mennyi szabad kapacitásuk van.

Adj minél rosszabb brief-et, vagy ne brief-elj egyáltalán

A kreatív elme egy homokszemből is fel tudja húzni a legnagyobb várakat, de minél pontosabb brief-et kap, annál produktívabb és céltudatosabb tud lenni. Egy nyúlfarknyi vagy rossz brief is jó kiindulópont tud lenni, de a leadási idő közeledtével egyenesen arányban kezd el a kreatív gyomra is remegni, hiszen nem tudja, hogy mennyire találta el a főnök, vagy a megrendelő elképzeléseit és ízlésvilágát.

Pro tipp: Mielőtt elküldenéd a brief-et, olvasd át/gondold át a kreatív szemszögéből is. Ha csak a big picture-t látod a brief-ed alapján, akkor dolgozz még rajta. Egy jó brief-ben benne van a kiindulópont (pl.: A megrendelő szeretné, hogy több ügyfele legyen), tartalmazza az eddig lépéseket, amik nem váltak be (pl. van landing oldal, social media, de konverzió nincs), benne van minden szükséges technikai részlet (pl.: A kép legyen 1200 x 1200 px méretű) és az sem baj, ha tele rakod mood-dal. Jah, és a célcsoportokról se feledkezz meg!

Ha küldtél brief-et, akkor elemeiben változtasd meg, minél közelebb a leadási határidőhöz

Ha sikerült is összehoznod egy épkézláb brief-et, a legjobb, ha azt pár órával a leadás előtt felrúgod és kitalálsz valami teljesen más irányt. Ilyenkor a kreatív átélheti a teljesen fölösleges, több napnyi munka életérzését. Ennek akkor van a legnagyobb impact-je, ha a kreatívod már legalább 10 évnyi tapasztalattal rendelkezik és a kisujjában van az egész szakma, ergó tisztában van azzal, hogy amit csinált az alapvetően jó, de legalább hiábavaló.

Pro tipp: Tudom, ez fájni fog, de célravezető: Kérj elnézést, ismerd el az eddigi munkáját a projektben és vállald nyíltan magadra a felelősségét annak, hogy irányt kellett váltani. Ha mindez egy ügyfél/megrendelő miatt volt, akkor szidd nyugodtan a kreatívod előtt, jól fog esni neki, de fontos, hogy sose hárítsd az ügyfélre a felelősséget a saját hibáid miatt, mert a kreatív átlát a szitán és ha sokszor látja ezt, akkor idővel nem fog vezetőként tekinteni rád, csak főnökként.

Ne tudd, hogy mit akarsz

Az egyik legkirályabb kreatív-kicsináló az, amikor nem tudod, hogy mit akarsz. Csinálsz egy frankó brief-et, kiadod, aztán rájössz, hogy Neked nem is ez az irány kell. Ha rendszeresíted ezt a fajta hozzáállást, akkor idővel el tudod érni, hogy a kreatívod demotivált lesz és ahelyett, hogy minden erejét beleadná egy projektbe, inkább a biztonsági zónán belül igyekszik lavírozni (ami idővel egyre kisebb és fantáziátlanabb lesz).


Pro tipp: Gondold át az irányokat, elemezd magadban, képzeld el az elkészült feladatokat. Ezzel a brief-ed is jobb lesz és arra is rájöhetsz, hogy valóban arra a megoldásra van-e szükséged, ami hirtelen kipattant a fejedből.

Fikázd folyamatosan a munkáját, legyél elégedetlen

A kreatív feladatokban benne van a szubjektivitás irgalmatlan kockázata: Máshogy képzelsz el dolgokat, más technikai megvalósításra gondolsz, máshogy látod a színeket és a mondatok sem úgy tapadnak meg a fejedben, ahogy pl. egy célcsoportéban fognak. Ha így érzel egy leadott munka kapcsán, mindenképpen add a kreatívod tudtára. Az, hogy milyen stílusban csinálod tök mindegy, lehetsz mézes-mázas és diplomatikus vagy előveheted a kocsmai stílust is, lényeg, hogy alázd emberileg és szakmailag is porig. A változtatásokat kérd minél érhetetlenebbül, hogy még jobban elvesszen a szerencsétlen az útvesztőben és a módosítások leadása előtt már kezd el te is szarul érezni magad, hogy még jobban le tudd zúzni a második körös leadásokat.

Pro tipp: Te vetted fel az állományba? Igen. A szakmai érdemei alapján? Igen. Ő ért ahhoz, amit csinál? Igen. Te értesz az Ő munkájához? Nyilván nem, hiszen ezért vetted fel, hogy ellássa ezt az üres munkakört. Hiszel benne? Nem. Higyj! Megbízol benne és a szakmai tudásába? Nem. Bízz! Ha ezeket nehéz abszolválnod, akkor rúgd ki és hagyd, hogy máshol érvényesülni tudjon és boldog legyen. Nem jön be a stílusa (grafika, szöveg, stb.)? Fogadd el! A munkáit nem Neked, hanem a célcsoportoknak készíti, úgyhogy nekik kell, hogy tetszen.

Tartsd minimumon a fizuját

Add neki éveken át azt a pénzt, amiért felvetted. Ne hagyd, hogy az infláció vagy a szerencsétlen lakásvásárlása és az ezzel járó plusz hitelköltségek megingassanak és eltántorítsanak attól, hogy ne emelj fizetést. Ha jól csinálod, akkor idővel eléred, hogy otthon fusizzon és reggel nyolctól este kilencig tolja a melót, nem csak nálad, hanem másnál is. Idővel ennek az lesz a hozadéka, hogy a kreatívod szépen kifárad és kiég, valamint egyre demotiváltabb és ötlettelenebb lesz. A vége az ilyen sztoriknak egyébként az, hogy a kreatívod tele tökkel felmond és átmegy egy másik helyre +30%-os fizetésért, te pedig vehetsz fel helyette 2 másik embert, kétszer annyi bérköltséggel és nulla céges/ügyfélköri tapasztalattal, szóval kezdheted az egészet elölről, dupla annyiért, ráadásul új, ismeretlen emberekkel és az ezzel járó rizikóval együtt.

Pro tipp: Ne csak a munkáját kövesd nyomon, hanem a magán és pénzügyi életét is. Ha behívod a 2-3 havonta esedékes rapportra, akkor kérdezd meg hogy van, hogy áll a szénája, mennyire érinti az infláció és milyen jövőbeni tervei vannak (eszközök, autó, lakás, ház vásárlása). Ezekből ki tudod következtetni, hogy mennyire szorul rá a fusira és mennyire égeti ki magát. Ha nehezen megy az ilyen kommunikáció, akkor menj el asszertív kommunikációs tréningre, vagy coach-ingra, hidd el megéri! Egy nagyon ideillő mondás: “Az új recruitment a megtartás“.

Vedd fel az új, tapasztalatlanabb munkatársakat nagyobb fizuért

Egy picit hasonló az előző témakörhöz, de erről is beszélni kell. Az új munkaerő mindig többe kerül, mint a meglévő és ezt a cégnél 2-3 éve dolgozó emberek is jól tudják. A legjobb, ha olyan embert veszel fel, aki imádja a rongyot rázni és már az első fizetése után egy több százezres okosóráva állít be a legújabb Alpha Industries kollekcióban a munkahelyre. Nagyon figyelj arra, hogy a delikvens aktív legyen a közösségi médiában is, így a régi munkatársak láthatják, ahogy a legmenőbb karibi szigetekről posztol és a Budapest Park VIP-jében vödörből nyomja magába a koktélnak nevezett vegyszereket. Az ilyen arcok tudják legjobban lerombolni a céges morált, pláne akkor, ha képtelenek időben beérni és a kezük közül kiadott munkák sem érik el az elvárt szintet. Nem baj, dicsérd meg őket érte, a régi kreatívokat pedig nyomorítsd tovább (a fenti pontok alapján), hiszen ők ezt már úgyis megszokták.


Pro tipp: Mindig tarts a cégen belül bérrevíziót. Tudjuk, hogy ez iszonyatosan fájó pont és sok esetben nehéz kigazdálkodni, de a céged motorjai mindig a tapasztalt szakembereid lesznek, akiknél pont az a know-how van, ami a cégedet értékessé teszi. Nélkülük egy Kft. leszel egy papíron, semmi több.

Na, mit szólsz? Most, hogy elolvastad a cikket, feketeöves lettél abban, hogy könnyen kikészítsd és kétvállra fektesd bármelyik kreatívodat. Készen állsz a feladatra? Jöhet a piszkos meló? Ugye, hogy nem? Akkor inkább kövesd a pro tippeket, hogy minél komfortosabb legyen a kreatívod nálad és veled eltöltött ideje és minél jobb munkák kerüljenek ki a kezei közül, mert ha valakinek, akkor ez neked leginkább az érdeked.

Kreatív vagy? Szavazz!